|
Post by Lyonell on Jun 11, 2021 21:05:20 GMT
𝔉𝔦𝔞𝔪𝔢𝔱𝔱𝔞 𝔣𝔞𝔫 ℌ𝔞𝔫𝔨𝔞𝔩𝔞 "Fiametta" ✧ Varustekaappi ✧ Oppipoika ⤞ Secilia ✧ Ritari ⤞ Gawain |
|
|
|
|
Post by Lyonell on Jun 12, 2021 9:09:03 GMT
Orivarsan syntymästäKirjoittanut Lady Secilia Fevre vuonna 2019 (392 sanaa) Prinssi Deimos löysi aamutarkastuksessa varsoneen tamman ja olikin joutunut hetken maaritella Tuikkua sisälle. Olin vielä nukkumassa myöhäisestä lukutuokiostani johtuen, kun Ambrosius kolkutti ovelleni. ”Hetki vain”, kiljaisin ja loikkasin sängystä ylös. Kiskoin kuluneet nahkaiset housut jalkaan riuhtaisin tunikan päälleni. Onneksi saumat kestivät tehokkaan liikkeeni. ”Hei äkkiä tallille Tuikku on varsonut”, nuorukainen hehkutti. Suustani pääsi oikein naisellinnen iik ja kiskoin villapaidan päälleni ja lähdin puoli juoksua linnan käytäville kohti tallille johtavaa oviaukkoa. Tosiaan tallissa jo lämpöisessä oli iso varsa ja hermostunut äiti. ”Tyttö pitele Tuikkua, niin katson onko varsa kunnossa”, prinssi käski nähdessään meidät. Astuin tuikun viereen ja nappasin narusta kiinni. Annoin Tuikun haistella käsiäni ja juttelin sille rauhallisesti. Tamma kuitenkin vilkuili kokoajan varsaansa. Siirsin Tuikun läheelle seinää, niin Deimosille jäi enemmän tilaa pyöriä varsan ympärillä. Deimos varmisti ettei orivarsalle ollut jäänyt limaa sieraimiin ja että se osasi mennä tissille. Tuikun tissit olivat kyllä jo tipattomat, eli kyllä se sielä on jo käynyt. Erittäin utelias orivarsa sai nimekseen Fiametta, eli tuli. Muistan äidin joskus käyttäneen kyseistä sanaa isoista tulista ja etenkin tappavista tulista, kuten roviosta. Eli pahat ihmiset ja ruttoiset ansaitsevat Fiamettan kohtalon. No toisaalta tuli on myös puhdistava ja hyväkin asia, joten pidin nimestä. Seuraavana päivänä Fiametta oli oikein innokas tutustumaan kaikkiin, mutta Tuikku ei niinkään ole. Meidän oli pakko sitoa tamman riimuun lyhyt naru, että saamme sen paremmin kiinni. Minut Tuikku laskee jo tervehtimään varsaa, mutta vasta kun olen tamman lahjonut leivällä tai porkkanalla. Ambrosius yritti tulla tervehtimään, niin tamma muistutti enemmän eirttäin äkäistä lohikäärmettä ainut eri oli ettei tamma syössyt tulta. ”Hei lopeta, ei ole mitään hätää kukaan ei vahingoita varsaasi”, rauhoittelin Tuikkua ja nappasin narun pätkästä kinni. Aina kun Tuikku kiihtyy, niin Fiametta hakeutuu sen taakse ja kurkkii tamman tuuhean hännän takaa. ”Tule vain tälle puolelle ja moikkaa ensin Tuikkua älä vaan vilkuile varsaa. Siinä pussukassa on leipää niin voi antaa Tuikulle lahjuksia”, totesin Ambolle. Leivän ja minun tukeni ansiosta muutama muukin kävi tervehtimässä tammaa ja uutta varsaa. Pihatossa asustava toinen varsonut tamma Helmi viihtyy myös hyvin pihaton makuuhallissa, vaikka olenkin siellä seurana. Olen jopa tutustunut hyvin toisen tamman ja sen orivarsan kanssa, unohtamatta tietenkään Lady Nanookia. 19-vuotias tyttö on ollut hyvänä seurana tammojen kanssa ja sovimme että ensimmäiset päivät valvomme vuorotelle. Nanolla on toinenkin hoitohevonen, joten hän on hyvin kiireinen. Kuitenkin toisena vuorokautena ehdimme jopa rupatella heinäkasassa ja harjoitella letittämistä. Nanolla on ihanat vaaleat hiukset, joita oli mukava letitellä.
|
|
|
Post by Lyonell on Jun 12, 2021 9:13:45 GMT
Varsojen hoitoaKirjoittanut Lady Secilia Fevre vuonna 2019 (581 sanaa) Karma kävi istumaan seinän viereen ja Tjardan varsa Guinevere asettui lähelle ja kaatui maate, niin että pää kellahti Karman syliin. Istuin toiselle puolelle ja Fiametta hakeutui viereeni samoin Rosien nimetön myyty varsa. Kaikki alkoivat tuhista ja osa taisi nähdä untakin kun pienet kaviot viuhtoivat aika ajoin pienen olkipöllähdyksen ilmoille. Juttelimme hiljaisella äänellä Karman kanssa, kun Deimos pyörähti sisään pyörremyrskyn tavoin. "Mitä täällä kuiskitaan", mies ärjäisi. "Shh varsat nukkuu, sir", Karma tiuskaisi takaisin. Myös Tuikun ilmeestä pystyi päätellä ettei vieras ollut tervetullut jos noin käyttäytyy. Deimos jähmettyi ovelle ja selvästi mietti miten vastata naisille ja etenkin kuinka lepytellä vihaa leiskuvan Tuikun. Mies ei sanonut mitään vaan asteli luoksemme ja sai Tuikun jo kääntymänä itseään kohtaan. Aloin jo miettiä täytyykö tässä ponkaista ylös, jos Tuikku vaikka saisikin mieleensä rynnätä makuuhallin poikki tunkeilijan eteen. Mutta tamma laski kuitenkin päänsä, kun ritari kyykistyi ja kävi olkien päälle istumaan. Hän asettui aivan Helmen varsan Noxin viereen, joka kohotti hieman päätään havaitakseen tunkeilijan. Se ponkaisi pystyyn ja nuuhki Deimosta. "Sir, jos ette nyt liiku, niin se asettuu viereenne. Jos liikahdatte kaikki varsat nousee ylös", sanoin hiljaa osoittaen puheeni Deimosille, joka nyökkäsi hiljaa ja antoi varsan haistella. Nox asettui takaisin makuulleen Deimosin viereen laskeutuen ritarin viitan päälle. "Nyt et voi poistua ennen kuin päikkärit ovat ohi, sir Deimos", Karma totesi, johon Deimos vain hymähti. Olimme hiljaa ja silittelimme vieressämme olleita varsoja, kunnes Deimos rikkoi jään ja pyysi meiltä molemmilta anteeksi käytöstään myrskyiltana, johon luonnollisesti molemmat vastasimme myös pyytäen anteeksi emme ikipäivänä saisi arvostella ritareita. Emme ainakaan niin kauan kuin itse olemme oppipoikia. Karma lopetti nopeasti muodollisen puheen, mutta minulle se tuotti vaikeuksia. Vastasin vain kysymyksiin joita esitettiin, mutta kuitenkin ihan mielelläni. Olin vain hieman hämmentynyt tilanteesta. Mies jota yritin vältellä parhaani mukaan istui nyt rapsuttelemassa karkotetun ritarin lempi varsaa. Päiväuni aika oli ohi ja varsat alkoivat nousta, joten nappasin suan käteeni ja aloin sukimaan varsoja järjestäin läpi. Oljet pois ja jouset suoriksi, niin kelpaa taas viipottaa pihalla. Karma teki samoin, mutta Deimos istui yhä Noxin pää sylissään oljissa. Fiametta liittyi heidän seuraan, mutta ei käynyt enään maate vaan haisteli ja hamuili Deimoksen viittaa ja niskaa. Kun Nox nousi ja venytteli se lähti luontevasti kävelemään kohti minua ja aloin sukia varsaa. "Kiitos neidit ja varsat tämä oli sangen antoisa keskustelu ja toivoisinkin ettei tämä rangaistus ole lady Secilialle liian raskas. Huomaan että varsat voivat hyvin ja saavat hoitoa. Lyonell tiedusteli kuinka varsojen koulutus etenee osaavatko ne jo kävellä narussa ja nostella jalkojaan", Deimos esitti asialliseen tapaan kysymyksen. "Sir, jokainen oppipoika huolehtii omien varsojen koulutuksesta, mutta voin vakuttaa että kaikki varsat osaavat seistä aloillaan hoitotoimien ajan ja nostavat kaviot puhdistusta varten. Fiamettasta voin sanoa että se on erittäin taitava ja nopea oppimaan. Se kulkee nätisti narussa ilman Tuikkuakin ja kulkee moitteitta äitinsä rinnalla ratsastusretkillä. Varsalla on hyvät ja puhtaat liikkeet mitä olen areenalla antanut juosta. Varsa on myös oppinut pari temppua, kuten maahan menon käskystä ja nousemisen siitä istuma-asentoon. Tällä hetkellä harjoittelemme käskystä takajaloille nousemista, joka on tietysti lihaksiston kehittymisen vuoksi vain pomppimista takajalkojen varaan", sanoin ja näytin Fiamettalle etusormella merkin ylös, jolloin varsa siirsi painoa taakse ja pomppi pari kertaa etujalat polven korkeudelle. "Hieno poika", kehuin ja ojensin varsalle leivän palan rapsutuksien kera. "Vaikuttaa hyvälle, muistakaa myös levätä", ritari sanoi poistuen pihatto alueelta. Karman kanssa jäimme hetkeksi vielä seuraamaan ulkoelämää, kun varsat suuntasivat omien maitobaarien luokse ja Rosiekin ehti juuri ruokkimaan varsansa, niin tuikun ei tarvinnut juottaa kolmea varsaa. Lähdimme ruokalaan ja Karma sanoi lähtevänsä iltapäivällä maastoon, johon lupasin tehdä seuraa Tuikun kanssa, mikäli maasto ei ole kovin kovatempoinen.
|
|
|
Post by Lady Secilia Fevre on Jun 19, 2021 12:32:51 GMT
Herra saapuu
Olin haljeta innosta ja uteliaisuudesta. Kuningas kertoi Fiamettan paluusta takaisin linnalle. Samalla laivalla saapui useampikin hevonen, mutta minä odotin eniten Fiamettaa. Seisoimme oppipoikien kanssa rannassa ja odotimme koska laiva saapuu. Kun laiva saapui laituriin lähi yksi nuori oppipoika hakemaan ritareita. Ritarien saavuttua lastia alettiin purkamaan ja he valvoivat lastauksen. Merimiehet ja mukana olleet hoitivat lastaamisen laiturille ja ritarit toivat hevoset mantereelle. Fiametta saapui melko äänekkäästi ja tyylikkäästi laiturille.
Gawain ja Lancelot joutuivat taluttamaan jykevärakenteisen ja meukkaavan orin yhdessä mantereen puolelle. Tervehdin oria ja se ehkä jopa muisti minut jotenkin vaikka olikin maitovarsa kun viimeksi tapasimme. Ori rauhoittui kun sai muutaman käskyn. Kokeilin huvikseni käskyjä, jota opetin sille varsana eli painon siirrot ja espanjalainen käynti.
Oikeastaan orista tuli melko rauhallinen, kenties sillä oli siis vain ollut tylsää. Veimme hevoset talliin, jossa niiden tarkastaminen toteutettiin ritarien valvonnassa ja kuningaskin kävi tarkastamassa lastin laadun. Fiametta on ehdottomasti saapuneista hevosista pyörein, mutta emme kokeneet sen olevan liian lihava. Sen kylkiluut tuntuu kämmeneen eikä sen maha pömpötä kun katsoo suoraan edestäpäin.
Tarkastuksen jälkeen kaikki hevoset pääsivät laitumelle ja ne lamautettiin muiden hevosten sekaan. Ritarit ja oppipojat olivat narujen ja keppien kanssa tarvittaessa erottamassa hevosia toisistaan. Mitään kovinkaan pahaa ei tapahtunut. Itse kiinnitin huomioni suurimmaksi osaksi Fiamettan mahtavaan korkeaan raviin, jonka se on perinyt isältään. Tuikun ravi oli paljon matalampi ja se meloi enemmän. Fiamettalla on melko hyvät suorat liikkeet, joista mainitsin myös Gawainille.
Minulle selvisi myös että kuningas oli määrännyt Fiamettan Gawainin vastuulle, eli vaikka luulin että ritarini vaihtuu niin ei Gawain pääsekään minusta eroon. Raime on päävastuussa, mutta jatkan myös Gawainin kanssa.
|
|